PERTANDINGAN BLOG KEPENGGUNAAN SEMPENA HARI PENGGUNA 2015 : Kategori A (BAM1)

Saturday, 11 April 2015

Transformasi Perkhidmatan Teksi #2

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

SPAD perkenal aplikasi MeterON tingkat mutu perkhidmatan teksi.

Dalam usaha meningkatkan mutu perkhidmatan teksi, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pada Rabu melancarkan aplikasi "Meter On".

Aplikasi Meter On sesuai digunakan untuk telefon bimbit Android dan iOS dan boleh dimuat-turun menerusi Google Play secara percuma.

Aplikasi Meter On dilengkapi enam ciri utama, iaitu pengesahan pemandu, penjejak perjalanan, anggaran tambang, penilaian pemandu, isyarat kecemasan (SOS) dan maklum balas/aduan.

Setakat ini lebih 50 ribu teksi di seluruh Semenanjung telah berdaftar dalam data aplikasi Meter On ini.

Pelancaran Meter On disempurnakan oleh Pengerusi SPAD, Tan Sri Dr Syed Hamid Albar. Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif, Mohd Nur Ismal Kamal, Ketua Pegawai Operasi, Halim Husain dan Ketua Bahagian Penguatkuasaan, Datuk Paduka Che Hasni Che Ahmad.

Menurut Syed Hamid, ciri pengesahan pemandu dalam aplikasi Meter On boleh memberi jaminan keselamatan kepada penumpang.

"Pengguna boleh membuat pemeriksaan sendiri samada pemandu teksi yang bakal dinaiki itu memiliki lesen atau permit berdaftar dengan SPAD.

"Menerusi Meter On pengguna cuma perlu memasukkan nombor pendaftaran teksi untuk membolehkannya menyemak maklumat terperinci mengenai pemandu. Tekan saja, semua dah ada," katanya kepada pemberita pada sidang media selepas pelancaran.

Menurut Syed Hamid lagi, ciri penjejak perjalanan yang terdapat pada Meter On membolehkan penumpang berkongsi lokasi perjalanan dengan keluarga atau kenalan rapat sehingga sampai ke destinasi.

Katanya lagi, penumpang yang menggunakan aplikasi Meter On juga boleh mendapatkan anggaran tambang perjalanan apabila mengisi destinasi asal dan destinasi yang ingin dituju.

Bagaimanapun katanya, anggaran tambang yang diberikan hanya berdasarkan teksi Bajet, TEKS1M, Eksekutif, Premier dan Kereta Sewa sahaja. Bagi teksi ke lapangan terbang, tambang adalah berdasarkan tambang zon yang ditetapkan oleh terminal.

Syed Hamid berkata, menerusi aplikasi Meter On juga penumpang boleh menilai pemandu atau membuat aduan di samping menghantar mesej kecemasan (SOS) kepada SPAD atau Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

Menjawab soalan pemberita, Syed Hamid berkata, perkhidmatan UBER tidak termasuk dalam penggunaan aplikasi ini kerana ia adalah perkhidmatan haram.

"UBER itu haram. Saya minta penumpang jangan guna kerana ia bukan perkhidmatan teksi yang berdaftar," tegasnya.

Sementara itu Mohd Nur  menjelaskan, aplikasi Meter On telah disepadukan dengan sistem perlesenan SPAD. Lantas ia boleh menunjukkan samada pemandu teksi berkenaan berdaftar atau tidak.

"Kalau pemandu itu tak ada dalam sistem, jangan naik teksinya dam buatlah aduan serta merta kepada SPAD," katanya.

Mohd Nur berkata semua aduan yang diperolehi dari aplikasi Meter On akan dikendalikan oleh Pusat Aduan SPAD.

"Untuk aduan kecemasan, Pusat Aduan akan bertindak serta merta. Kalau komen lain ia akan diuruskan dalam masa 24 jam," katanya.

3 comments:

  1. bagus aplikasi ni :) buat blog baru ^_^ hehe, masa tu bru nk komen dkt entri cermin mata tu, tpi blog dah didelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju . bagusnya aplikasi ni sbb boleh menjamin keselamatan ketika menaiki teksi :) hehe. bukan didelete, tp diprivatekan :)

      Delete